Ontspanning | vakantie | Burn-out | relaxen | carriere | loopbaan | To Do | Chillen

WAAROM LIJKT MIJN HOOFD CHAOS EN VIND IK GEEN RUST?

Rust of Chaos in mijn hoofd


WAAROM LIJKT MIJN HOOFD CHAOS EN VIND IK GEEN RUST?
Ook hier geldt dat er natuurlijk verschillende redenen voor zijn. Een deel ben je nog helemaal niet niet gewoon, om extra vrije tijd te hebben, om plots midden van de dag lekker in de zon gaan liggen, het voelt wat onwennig en je voelt je misschien zelf een beetje schuldig! En hoewel psychiater Dirk De Wachter en heel wat andere experts en kundigen zoals Alexander van Hedel van Mindful Perspectief.nl, opperen dat je moet leren vervelen, lijkt dat allesbehalve duidelijk.

Daarnaast zijn er al vervelende irritatiepunten: De Corona in het nieuws dat je ongerust maakt, waardoor de cliënt nog maar zelfs de weg blijft en die ellenlange genomen lijst die je aan het begin van de lockdown opstelde, is nog steeds niet uitgeput. En vergeet ook niet dat je de social media in de gaten wilt houden!
Zomer FIT worden, dit om ook echt kunnen ontspannen, innoveren en groeien, hoe doe je dat ook weer?
Even fit worden of inspiratie op doen of even lekker Chillen! Dit roepen we al heel snel naar elkaar op social media zoals Instagram foto's, Facebook TikTok, Snapchat en Google. Het liefst laten we mooie foto's erbij zien van een lekkere cocktail, mooie stranden op een zonovergoten eiland. Toch is zo'n plaatje geen enkele garantie dat je ook daadwerkelijk aan relaxen toekomt. Waarom proberen we een ander hiermee te overtuigen? We hebben het dan niet over dat je op dat magische moment onder die mooie boom aan dat lekkere strand, niet aan het chillen gebogen, omdat je fanatiek bezig bent met je smartphone om een ander te overtuigen.
Voortdurende online zijn met een overload aan impulsen maken van je bedoelde echte ontspanning, vaak een serieuze uitdaging. Zijn die rustige ontspannen plaats waar je zit en zo rustig met soms en ook duizenden die die live mee lijken te genieten. Om nog maar te zwijgen van werkmail die bij nacht en ontij kan gecheckt worden.
Zoals mijn coach collega Renate mooi waarbij: Echt relaxen: even echt OFF-line zijn -dus ook niet in je hoofd- kunnen, kennen wij dat eigenlijk nog wel wel?
Nu geef ik als coach ook regelmatig de goede raad aan mensen mee om af en toe eens werkelijk te ontspannen en wat blijkt dan vaak? Dat het weinig vandoen heeft met verre vakanties van exotisch etentjes. Voor een beetje ontspanning heb je namelijk vooral niets nodig. Want meer dan eens blijkt dat iemand juist stress krijgt van wat dan zogenaamd rielèkst en chillll moet zijn. Precies, omdat het moet dus. Als mensen mij dus vragen hoe ze dat moeten doen, geef ik hen vooral het advies om eens zelfs helemaal niets te moeten. Al is het voor vijf minuten. Bovendien moet het ook helemaal niets te kosten dus dat is op zich ook al erg rielèkst.

En hoe je dat dan precies doet, speelt eigenlijk niet zo'n rol. Ik kan daar trouwens ook geen zinnige tips voor geven. Wat de één ultra-ontspannend vindt, kan voor de andere zomaar de hel op aarde zijn. Laat mij bijvoorbeeld geen kilometers joggen, daar komen alleen maar ongelukken van. Echter, ik ken mensen voor wie de ultieme manier is om zelfs hun hoofd af te zetten en dus gezond én ontspannend. Ontspanning is dan ook persoonlijk en de beste tips die ik kan geven zijn deze:
1. VERWACHTEN GEEN WONDERBAARLIJKE IDEEËN NA HET NIETS DOEN
Niets doen is niet alleen leuk, het is vooral ook nuttig. Vaak komen de leukste ideeën uit je creatieve brein als je zelfs niets doet. Maar, wordt nu niet ongeduldig als je na een half uur niets doen, niet meteen hét idee hebt gevonden. Het zal later wel komen.
2. CREËER STRUCTUUR ÉN MOMENTEN VOOR RUST
Een structuur is erg belangrijk nu, anders dreig je onrustig te worden. Dat wil echter niet zeggen dat je heel je planning moet volproppen. Zorg dus in die structuur voor voldoende rustmomenten. En leg op voorhand niet vast wat je in die rustmomenten doet: als je taarten bakken of bloemschikken in je planning vast pint, lijkt het al snel op werken en niet meer op ontspanning.
3. PROBEER EENS IETS NIEUWS
Vind je het niks, stop er dan gewoon mee. Maar wie weet ontdekt je wel iets nieuws dat je helemaal tot rust brengt.
4. BEWEEG
Maar zoek iets dat je leuk vindt. Merk je na de tweede yogasessie dat je er niks aan vindt, ga dan eens wandelen of neem de fiets. Zelfs nu zijn de mogelijkheden eindeloos: er zijn tal van work-outs die je online volgt van neem een coach in de hand die je mee naar buiten neemt. Bijvoorbeeld Mindful Perspectief helpt u ook echt daarbij.
5. HET HUISHOUDEN LOOPT NIET WEG
Het is oké dat er nu zelfs wat afwas staat of dat je huis niet perfect op orde is. Een zogenoemde lenteschoonmaak is echt helemaal niet nodig. Geloof het, ontdek het zelf, als je het even laat liggen, ligt het er daarna nog steeds. Extra fijn: je ontvangt nu toch geen bezoek, dus geen haan die er naar kraait.
6. ZORG ERVOOR DAT JE HET OOK ECHT LEUK VINDT
Laat je door niets van niemand vertellen wat je ontspannend zou moeten vinden. Dan doen ze dat maar lekker zelf. Dwing jezelf dus niet om chill te vinden wat anderen als het summum ervaren maar zoek vooral je eigen ding en wat werkt voor jou.
Het moment zelf is belangrijker dan die Instagram foto. Ik zweer het je.
Je hebt misschien een partner die je graag entertaint en enkele kinderen die graag elke minuut van je aandacht opeisen… Maar het is helemaal oké om je zelfs af te sluiten en met jezelf bezig te zijn: even alleen wandelen, een half uur op je bed gaan liggen of jezelf verliezen in een goed boek…
7. FOMO IS ÉCHT NIET NODIG
Je kent het wel: Fomo van 'de angst om te missen' wil zoveel zeggen als: je hebt schrik dat je iets leuks mist. Het is menselijk, maar echt niet nodig. Het is helemaal oké om niet elke avond een zoommeeting met hapjes en drankjes te organiseren of om niet als een zot te beginnen bakken en joggen. Vind je het moeilijk, laat sociale media dan zelfs voor wat ze zijn en doe alleen waar jij zin in hebt. * Hoe meer het iets is dat je zelfs uit je eigen hoofd en dus weg van je eigen zorgen haalt, hoe beter (vakantie in je hoofd is een echte aanrader en effectief dan naar de andere kant van de wereld vliegen!). En ja, daar bestaan ook manieren voor zonder dat je naar de eerste de beste fles Chardonnay moet te grijpen.
8. FOCUS OP HET NU
Je kunt nu helaas geen reis maken naar een exotische bestemming, dat weekendje met vrienden werd geannuleerd en je kunt zelfs niet meer naar je favoriete restaurant Dat is k * t. Het goede nieuws: om te relaxen heb je helemaal niets nodig. Doe iets waar jij zen van wordt: misschien is het een wandeling in de natuur, misschien een leuke yoga-sessie of misschien een potje hardlopen. Wie weet haal jij netto energie uit een gesprek met een vriend of kennis. Alles kan, maar laat je vooral niet zeggen wat het beste werkt, wil dat kun je enkel zelf voelen.
9. NEEM HET EINDE VAN JE WERKDAG TER HARTE
Je kunt nu van thuiswerken en daardoor gemakkelijk bereikbaar. Natuurlijk moet je je werk goed doen, maar het is verleidelijk om wat langer door te werken, 's avonds nog zelfs je mails te checken of toch nog snel iets af te werken. Doe. het. niet. Werk overdag efficiënt (hier lees je tips om dat het beste te doen) en laat je werk na én voor de werkuren voor wat het is.
10. LEG DE LAT VOORAL NIET TE HOOG
Misschien haal je energie uit dat lopen van yoga kom je helemaal tot rust. Dat is top. Maar verwacht niet te veel van jezelf, maak je doelen klein. Je hoeft niet een marathon te lopen binnen een bepaalde tijd of als een echt doorwinterde yogi de moeilijkste poses aan te nemen. En even geen zin, dan doe je toch gewoon even iets anders. Dat is nou ontspanning: NIETS MOET!
** Bonustip!
CREËER PAUZEMOMENTEN
Nog zo'n valkuil: geen pauzes nemen, maar de hele dag achter je computer blijven zitten (en hier ook eten etc.). Wil je productief blijven en daarna ook echt CHILLEN, dan is het belangrijk om pauzemomenten in te lassen. Ga weg van je bureau en computer en neem zelfs de tijd om iets te eten, een wandeling te maken van dat sportmoment dat je vanochtend niet had, in te halen. Kijk eens op: https://bit.ly/ZomerFitPlan

0 0
Feed