Je brein opruimen

Een situatie op het werk, een virus dat het leven even blokkeert, onenigheid met een collega, een onverwachte valkuil in je loopbaan of leven, of zoiets triviaals als even tanken omdat het nu even dringend dient te gebeuren. Soms blijft je verstand, maar malen en verstoren chaotische gedachten je rust compleet. Soms weet je zelfs niet eens precies wat die onrust eigenlijk veroorzaakt of blijft een terloopse, banale opmerking uit je omgeving ongezond lang hangen zonder dat je enig idee hebt waarom net deze opmerking je rust zo verstoort.

Het menselijk brein is een geweldig instrument. Behalve als brein overuren gaat draaien, of dat je brein aan de lopende band onrust weet te stoken en je gecontroleerd wordt door de belemmerende overtuigingen of de bekende Mindf*fucks waar je vaak kop noch staart aan krijgt. Ook al weet je dat overtuigingen niet de waarheden zijn. Het verklaart alvast het succes van Boeddhistische meditatie waarbij steeds meer mensen hun verstand (tijdelijk) het zwijgen hopen op te leggen door hun hoofd letterlijk leeg te maken. Op zoek naar rust en ruimte in hun bovenkamer.

Er bestaat echter nog een andere manier om vaak nodeloos gepieker aan te pakken. Net als bij de Oosterse variant heeft ook filosofische meditatie als doel gedachten, gevoelens die er het gevolg van zijn en kopzorgen ons leven niet te laten beheersen. Alleen gebeurt dit dan niet door de chaos in je hoofd te doen oplossen in het niets, het gebruikt de signalen die het verstand ons geeft als richtingaanwijzer. Anders gezegd: het hoofd wordt niet leeg gemaakt, het hoofd wordt opgeruimd.


Introductie tot filosofische meditatie
Ons hoofd zit vol gedachten die niet gefocust zijn waardoor we vaak een mengelmoes ervaren aan gevoelens. Spijt, jaloezie, pijn, opwinding. We blijven eindeloos proberen om die emotionele soep te analyseren in een ijdele poging er enigszins wijs uit te raken. Een pijnlijk en moeilijk proces, omdat ondertussen steeds nieuwe zorgen de kop blijven opsteken die maken dat je in een vicieuze cirkel van chaotische gedachten verzeilt.

Soms schiet je dan midden in de nacht wakker van gedachten die overdag zelfs geen schijn van kans hebben kunnen maken in dat overvolle hoofd van je. Als je die hele zooi aan onrust nu eens gewoon bij de vuilnis zou kunnen zetten, fantaseer je vervolgens. Dan kon je op z’n minst weer rustig slapen.

Maar niet als je de vage boodschappen die je verstand je probeert duidelijk te maken eens een beetje beter onder de loep neemt natuurlijk. Want in feite bevatten die vage gedachten ook belangrijke aanwijzingen als het gaat over onze behoeften op langere termijn. Ze kunnen ons dus de juiste richting aangeven en ervoor zorgen dat we onszelf (nog) beter leren kennen. Maar eerst dient er dan wel een beetje orde in de chaos te worden gecreëerd.
En die orde is belangrijker dan je soms zou denken. Niet alleen is een opgeruimd hoofd een gezonder hoofd. Daarbij zorgen chaotische gedachten vaak voor heel wat ellende en vergissingen. Kunnen ze maken dat je het verkeerde beroep kiest, een relatie begint met iemand die helemaal niet goed bij je past, de persoon die wel bij je past straal voorbij loopt, bakken geld verliest aan zaken waar je verder niets aan hebt en je eigen talenten ronduit negeert.

Hoe ga je te werk?
Net als bij Oosterse meditatie neem je elke dag even de tijd. Niet in lotushouding in dit geval maar met pen en papier. Vervolgens stel je jezelf een paar vragen.
• Waar ben ik momenteel door van streek?
• Waar maak ik me zorgen over?
• Wat maakt me momenteel nieuwsgierig of enthousiast?

Bij het opschrijven mag je lekker vaag blijven en hoef je niet op zoek te gaan naar antwoorden. Desnoods schrijf je alleen maar een paar trefwoorden op waar iemand anders geen touw aan zou kunnen vastknopen en krijg je zoiets als: “Kerel op de tram, vitaminen, hond, rekening, boek, iets in de natuur.”

Waarschijnlijk schrijf je per onderwerp (Verwarring – Bezorgdheid – Opwinding) een paar woorden op. Je kunt de woorden ook pas achteraf in een rubriek onderbrengen.
Stel jezelf per rubriek de volgende vragen. Let wel: dit zijn, maar suggesties, je hoeft ze niet allemaal te stellen en je mag ze ook vervangen door andere vragen die je belangrijker lijken:

Verwarring/van streek
Kleinere en grotere kwetsuren door mensen of situaties. Bijvoorbeeld onaardige woorden, gevoelens van jaloezie, je in de steek gelaten voelen. Vaak staan mensen zichzelf niet toe om kwetsuren te analyseren, omdat ze niet kinderachtig willen zijn. Intussen kunnen onverteerde kwetsuren uiteindelijk leiden tot bitterheid, verwarring of ongerichte agressie.

• Vertel het voorval dat je overstuur, heeft gemaakt opnieuw aan jezelf alsof je dat doet tegen een uitermate vriendelijke en geduldige vriend.
• Wat maakte je bang?
• Op welke manier deed het je pijn?
• Welk stuk van jezelf voelde zich alsof het in gevaar was?
• Waarom denk je dat die persoon je wilde kwetsen? En als iemand niet actief gemeen was, waarom doet het toch pijn?
• Wat zullen de gevolgen zijn als de situatie niet stopt?
• Waar ben je bang voor als de situatie blijft voortduren?
• Heb je eerder iets meegemaakt dat hetzelfde effect op je heeft gehad?
• Kun je een vervelende gebeurtenis oproepen waar deze situatie je sterk aandoet denken? Welk vervelende gebeurtenis zou dat zijn? Zie je een patroon?
• Stel dat het een vriend(in) was overkomen. Welk advies zou je hem/haar dan geven?
• Wat zou je van deze gebeurtenis kunnen leren?

Bezorgdheid
Bezorgdheid is een vervormd signaal van iets wat we percipiëren als gevaar. Het maakt dat je je zorgen maakt zonder dat je precies weet waar dit vandaan komt.
• Vertel het verhaal van je zorgen tot in het kleinste detail aan jezelf en vertel daarbij precies wat er volgens jou allemaal kan misgaan.
• Wat zou er met jou gebeuren als het helemaal zou mislopen?
• Als de dingen zouden verergeren dan…
• Hoe zou jij oké kunnen blijven, ook al blijken je zorgen werkelijkheid te worden?
• Hoe zou de persoon die je zou willen zijn omgaan met deze situatie?
• Aan welke eerdere situatie doet deze je denken? Heb je ooit iets soortgelijks meegemaakt?
• Wat gebeurde er in het verleden in een soortgelijke situatie?
• Wat hielp je in het verleden bij een dergelijke situatie?

Opwinding/enthousiasme
Opwinding of enthousiasme verwijzen naar een waaier aan positieve emoties, inspiratie, nostalgie, nieuwe mogelijkheden of voorzichtig optimisme.
• Beschrijf je opgetogenheid zoals je dat tegen een sympathieke, geïnteresseerde vriend(in) zou doen.
• Wat zou het betekenen om je leven in het teken hiervan te veranderen?
• Welke goede dingen zitten erin besloten?
• Mensen zijn op zoek naar groei. Welke groei zit er verborgen in waar je zo enthousiast over bent?
• Je opgetogenheid is een signaal dat er momenteel iets mist in je leven. Wat zou dit kunnen zijn?
• Wanneer voelde je iets soortgelijks?
• Als dit ‘ding’ zou kunnen praten, wat zou het me dan vertellen?
• Als dit ‘ding’ mijn leven zou kunnen veranderen, welke veranderingen zouden dit dan zijn?
• Als andere delen van mijn leven ook zo zouden zijn, wat zou dat dan veranderen?

Bovenstaande vragen zullen mogelijke problemen niet doen oplossen in het niets. Ze beloven dan ook geen complete rust, laat staan onmiddellijke verlichting. Wat ze wel doen is orde scheppen in de chaos waardoor zorgen verminderen en klaarheid groter wordt. De rust die dan volgt, ontstaat niet door een leeg hoofd waaruit alle mogelijke data werden verwijderd, maar door een opgeruimd brein dat de zaken beter begrijpt. Bronnen voor inpu: The Philosophers’ Mail / The Book of Life.

Alexander van Hedel, Loopbaan en levenscoach kan je persoonlijk hierin ondersteunen en trainen. Geïnteresseerd geraakt?
Klik dan HIER vul het formulier in en Alexander zal spoedig met je in contact komen. Je kunt vrijblijvend je vraag stellen en Alexander zal je indien gewenst advies geven. Hij zal je zeker gaan inspireren.

0 0
Feed